Boekbespreking: De Netwerk Expeditie

This blog is in Dutch only, concerning a new book “The network expedition”. Today, this book is only available in Dutch.

Gisteren was ik bij de voorstelling van het boek, De Netwerk expeditie (slimmer samenwerken met sociale technologie). Het boek is geschreven door Geert Nijs, die ik ken van KBC. Hij was de drijvende kracht om nieuwe sociale technologie, met onder andere “chats of microblogs”, binnen KBC uit te dragen. En hij heeft daar echt pioniers werk geleverd! Een deel van die ervaring vind je in het boek.

Dit boek is nuttig voor elke organisatie, die Office 365 implementeert. Het boek is een zoektocht naar de morderne samenwerkingsvormen. En de titel “expeditie” is zeer toepasselijk. Veel bedrijven zoeken inderdaad nog naar de juiste digitale samenwerkingsvormen. Het boek behandelt de (cultural) change, de user adoption activiteit, die hiermee gepaard gaat.

Het is geen hoogdravend change boek vol strategieën. Nee, het is een uitvoerend boek. Hoe ga je werkelijk de cultural change mee vormgeven dmv sociale technologie (Teams chat, Skype, Yammer, SharePoint, enz…). Interessant is dat nu Digital Transformation de nadruk op Transformation legt en niet op Digital. Het doel is immers niet om de huidige (oude) werkwijze te digitalizeren, maar wel om nieuwe werkwijzen te ontwikkelen, die de mogelijkheden van nieuwe technologie maximaal benut. Het is net deze ‘change of mind’, die we vandaag proberen door te voeren.

Het boek geeft je een handleiding en tips rond :

• De voorbereiding,
  • Hoe sociale technologie gebruiken binnen je teams